ET-10 Midsland

Advent: ‘In een Ander Licht’

4e adventszondag: Vol verwachting

Lezing: Lucas 1: 39-45

Maria is zwanger van Jezus en bezoekt haar oude tante die eveneens zwanger is van Johannes. Beiden hadden nog geen vermoeden van wat er zou komen maar door hun ontvankelijkheid hielpen zij de geschiedenis te veranderen. En nog altijd zijn beide vrouwen voor talloze mensen wereldwijd een voorbeeld van hoe je je leven in dienst kunt stellen van de ander en daarmee van de Ander.

Iedere zondag wordt er een ‘adventskaars’ aangestoken, als een vonk van de ster van David. Het licht groeit totdat in de kerstnacht de hemel openbreekt in een zee van licht. De kaarsen staan stilletjes hun verwachting uit te stralen met als achtergrond een gouden tijd = symb. Gods tijd. In het liturgisch bloemschikken wordt het thema van de dienst tot verbeelding gebracht.

We hopen dat wie onze kerkdiensten bezoeken in de vieringen op adem mogen komen. Dat er een helende ruimte gevoeld mag worden waarin de ontmoeting met God en elkaar centraal staat. Dit alles om weer geïnspireerd verder te kunnen gaan op je levensweg.

* We volgen de actuele regelgeving van het RIVM: dat betekent dat ivm. de persconferentie en de afgekondigde lockdown dat de viering in de kerk niet door kan gaan. Wel kunnen we ons op dit thema in stille overweging thuis bezinnen en de vierde kaars aansteken. Bijgaand ziet u het liturgisch bloemstuk zoals dat al gemaakt was als uitbeelding en vertaling bij het thema.

Advent 4