even vooruitkijken

25 March 2019 - Nieuws - Hervormde Gemeente Oost
antependium

roze

Soms lijkt het alsof het niet wil groeien. In het evangelieverhaal uit Lucas 13 vers 1 – 9 is dat de vijgenboom die het maar niet wil doen. Jaar na jaar, er is geen vrucht te zien. Dit verhaal wordt zondag 24 maart in de Meslânzer kerk voorgelezen. Wat moeten er met zo’n boom gebeuren, wat kunnen we eraan doen? Een beetje dong erbij? Of moet ‘ie maar gerooid worden? In de parabel uit Lucas worden er verschillende opties aangereikt. De achterliggende vraag is hoe je om kunt gaan met de teleurstelling dat het niet geworden is wat je hoopte? Of dat het niet uit gekomen is wat je verwachtte? De teleurstelling over het gebrek aan resultaat hoeft zich niet te richten op je tuin. In het algemeen kan deze teleurstelling zich richten op de wereld die misschien toch niet zo mooi is als je ooit hoopte. Heel gebruikelijk is het ook om teleurgesteld te zijn in anderen, als ze niet doen wat je verwachtte. Je kunt ook teleurgesteld zijn in de opbrengst van je eigen leven. Dat het niet geluk is om… Als je dat meemaakt dringt de vraag zich aan je op wat je daarmee gaat doen? Ga je het nog maar eens proberen? Of moet alles anders, helemaal opnieuw? Hoe om te gaan met teleurstellingen is een belangrijk thema in het verhaal uit Lucas van deze zondag.

In het liturgische tijdschrift ‘De Eerste Dag’ kun je lezen over zondag 31 maart dat deze vierde zondag van de veertigdagen op weg naar Pasen niet de gebruikelijke liturgische kleur van de 40dagentijd kent: paars, maar de kleur rozerood draagt.

“In sommige kerken zijn er voor deze zondag speciale roze antependia (bedoeld wordt de doek die vanaf de kansel hangt) en stola’s (de sjaal over de toga van de voorganger): het wit van Pasen straalt al door het paars heen.”

Sinds dinsdagavond 12 maart horen wij bij dit exclusieve gezelschap van ‘sommige kerken’, want die avond presenteerde Jannie Schaap tot ieders grote en aangename verrassing het prachtige door haar gemaakte kanselkleed en de stola in de kleuren rozerood en lichtpaars, speciaal voor deze zondag, een van de twee zondagen in het jaar met deze liturgische kleur. Zondag 31 maart kun je dus in de kerk van Hoorn het nieuwe antependium en de nieuwe stola bekijken. Deze zondag wordt de parabel van de verloren zoon uit Lucas 15 vers 11 – 32 gelezen. We gaan ook eens vragen aan de kinderen van de kinderkerk wat zij van de nieuwe aanwinst vinden, want zij zijn er 31 maart weer bij.

Zondag 7 april, de vijfde zondag van de 40dagen vieren we in Midsland, samen met ds Cor Waringa uit Joure, een op heel ons eiland bekende gastpredikant.

Zondag 14 april is de zondag van Palmpasen. Je kunt erover lezen in Lucas 19 vers 28 tot 40. Palmpasen vieren we in de Sint Janskerk in Hoorn.

Joke de Vries zorgt elke zondag met een mooie bloemschikking voor de symboliek die past bij het evangelieverhaal.