Klezmerconcert Di Gojim

Meslânzer kerk Midsland

Klezmer in de Kerk van Midsland door kwartet Di Gojim

Zondagmiddag 16 juni 2024 brengt Di Gojim (kwartet) een programma met Jiddische klezmermuziek in de kerk van Midsland. De aanvang van dit concert is 15.00 uur.

Klezmer is de traditionele muziek van de joden in Oost Europa

Jiddische muzikanten (Klezmorim) speelden op joodse bruiloften (Khasenes) en diverse joodse feesten, maar ook op niet-joodse feesten. Het Jiddische woord Klezmer stamt af van de oud-Hebreeuwse woorden Kley (=werktuig, instrument) en Zemer (=lied, gezang)
Di Gojim bestaat vanaf 1988 en heeft gedurende deze tijd in binnen- en buitenland opgetreden.
Naast muziektheaterproducties en concerten speelden zij ook op diverse festivals.
Di Gojim speelde op uitnodiging op internationale festivals, waaronder New York, Istanboel, Parijs, Berlijn, Brussel, Bogota, Mexico city en vele andere steden.
Een hoogtepunt was de uitnodiging om op het internationale Klezmerfestival in Safed (Israel) te komen spelen.

Het programma van Di Gojim bestaat uit instrumentale klezmermuziek.
Tevens brengt zangeres  Alysia van Horik met haar prachtige stem Jiddische liederen ten gehore.

Di Gojim bestaat uit Alysia van Horik (zang), Tim de Vries (klarinet), Eric Roelofsen (trombone en tuba) en Sjaak van der Reijden (accordeon, piano)
De drie laatst genoemde muzikanten zijn allemaal verbonden als docent aan de
Stichting Muziek Onderwijs Terschelling (SMOT)