Kerkdienst: 17 oktober 2021

ds. M. de Graaff
Protestantse Gemeente ET-10

vrouwtje kijkt

"Er zij licht en er was licht." Zo begint de Schrift. Jezus vormt (in Joh. 9) speeksel en stof om tot slijk  en strijkt dat op de ogen van een mens. Streelt,  doet zalf op de plek  waar de pijn van zijn leven zit. Zo wil Jezus dit mensenkind laten voelen dat hij voor licht en leven bestemd. De man staat op, en gaat op weg, op zoek..., op zoek..., ... naar licht in de duisternis; nu nog tastend, want hij is nog blind. En de mens - hij gaat, hij wast zich  - hij doet wat Jezus zegt - Als hij zich in dat water gewassen heeft, gaan zijn ogen open. Er is licht. Hij ziet. Leren zien-zoals-God-ziet, in weten-wat-God-weet. Leren "Zien" is niet alleen waarnemen, maar ook laten inwerken. Het is het zien, het betrokken zien met de ogen van God. Zo zien, met zulke ogen - leert dit verhaal – zet alles in een ànder Licht.

Voorganger is: ds. Mathilde de Graaff

Voor de allerkleinsten is er kinderoppas gedurende de hele dienst.

Na afloop is er gelegenheid om elkaar

te ontmoeten bij ‘een bakje’ koffie/thee/fris.