Even vooruitkijken

20 November 2018 - Nieuws - Hervormde Gemeente Oost
St Janskerk Hoorn

Ook al weet iedereen dat niemand hier voor altijd blijft is het toch een ingrijpende ervaring als je iemand verliest, omdat hij of zij gestorven is. De kerkgangers in Hoorn en Midsland kunnen er in het bijzonder niet om heen: voordat we de kerk binnen gaan lezen we in de hof rondom de kerk de namen van de mensen die ons zijn voorgegaan. Maar omdat de grafstenen met daarop de namen daar altijd stevig staan langs het kerkpad, kun je makkelijk aan de betekenis ervan voorbijgaan, dat deze namen de namen zijn van mensen die hier ooit hebben geleefd, net zoals wij hier leven. Misschien zijn het familieleden van je die hier begraven zijn, of mensen die wij gekend hebben. Maar zelfs als de namen je niet zoveel zeggen, kan de betekenis zich aan je opdringen: midden in het leven zijn we omgeven door degenen die dood zijn. Over hen worden boeken geschreven die we lezen, we draaien hun muziek, we putten kracht en inspiratie uit de herinnering aan hen of ze leren ons wat we niet meer willen.

Heel speciaal komt de betekenis hiervan naar voren in de kerkdienst van 25 november, als we samen met de gemeente van ET-10 kerken in de Meslânzer kerk en we de namen horen voorlezen van degenen van wie we dit jaar afscheid moesten nemen. Elke naam is goed voor een kaarsje dat op dat moment ontstoken wordt. Het schijnsel van het kaarsje verlicht ons verdriet en onze gemengde gevoelens. Bijzondere aandacht in de kerkdienst krijgen de woorden uit het evangelie van Johannes hoofdtuk 12 vers 24 en 25 over de graankorrel die in de aarde begraven wordt om te ontkiemen, te gaan groeien en vrucht te dragen.

Zondag 2 december is de eerste zondag van Advent. Aardig dat de kinderkerk er weer bij is bij de viering van deze zondag in Hoorn. De lezing uit Lucas 21 vers 25 en 31 vertelt over angst en hoop, twee belangrijke aspecten van het menselijk bestaan. Wat veroorzaakt angst? Wat voedt de hoop?

Voor zondag 9 december verheugen we ons op de komst van Paul van Dam naar de Meslânzer kerk, want Paul is deze tweede adventszondag degene die ons voorgaat.

Zondag 16 december wordt in de Sint Janskerk in Hoorn gevierd. We zijn blij met de aanwezigheid van kinderkerk. ’s Avonds kun je gezellig met z’n allen naar ET-10 voor een muzikale volkskerstzang.

Zondag 23 december, vierde advent, kun je in de Meslânzer kerk luisteren naar het verhaal uit het eerste hoofdstuk van het evangelie van Lucas over vreugde en geluk die zich diep van binnen laten voelen (kijk maar eens bij vers 39 – 45).