Openbaar en intiem

11 August 2022 - Nieuws - Hervormde Gemeente Oost

de kerkdienst: openbaar en intiem

Als je naar de kerk gaat kom je een ruimte binnen die speciaal ontworpen is voor de kerkdienst. Er staan stoelen, er is een orgel, een preekstoel, een geluidsinstallatie voor de verstaanbaarheid en er staat een grote kaars, die al aangestoken is. In zo’n type kerk (in Midsland of Hoorn) zit je geborgen, want de ramen waardoor het licht naar binnenvalt zijn wat hoger in het gebouw aangebracht. Van buitenaf ben je niet zichtbaar. In Midsland kun je van binnenuit het groen van de kruinen zien van de bomen die rondom de kerk staan. In de Sint Janskerk in Hoorn zie je het licht van de ochtend.

Een kerkdienst bezoeken heeft iets intiems. Je ziet andere kerkgangers met wie je samen bent. Sommige ken je misschien. Anderen niet. Met elkaar staan en zitten we in de kerk. Hoewel we wat betreft veel dingen misschien verschillend zijn, maken we samen hetzelfde ritueel mee. Zo kun je meezingen met het orgel en met de andere kerkgangers, je kunt luisteren naar een verhaal of een toespraak, er wordt muziek gemaakt, er wordt voorgelezen en er wordt gebeden. Er wordt gesproken over angsten, over zorgen, over geluk, over liefde en vertrouwen, over hoop. Alles draagt het karakter van een bepaalde intimiteit.

Een kerkdienst bezoeken draagt ook een openbaar karakter. De deur blijft namelijk altijd van het slot, iedereen kan (ook later) binnenkomen. Bovendien merk je al snel dat er niet alleen gebeden wordt voor wie daar in de kerk aanwezig zijn. Soms lijkt het wel alsof je overgeslagen wordt als kerkganger, zoveel aandacht is er voor het leed van de wereld. Je kunt ‘meebidden’, vooral op het moment dat het gebed stilvalt en er ruimte wordt gemaakt voor ieders persoonlijk gebed. Je kunt als kerkganger ook meedoen met dat openbare karakter van de kerkdienst door iets te geven aan de diaconie tijdens de collecte die halverwege de dienst voorbijkomt. Want de diaconie geeft het ontvangen geld vooral uit aan doelen buiten de kerk.

Intiem en openbaar gaan op deze manier samen.