Kerkdienst: 26 maart 2023

Protestantse Gemeente ET-10

‘In het fjoer van de toer van het leven’

In 40 dagen zijn wij stap voor stap op weg naar Pasen. Een periode van inkeer en bezinning. De liturgische kleur is paars. We bedenken dat dingen kunnen veranderen: in je eigen leven, voor de mensen om je heen, in de wereld. We geloven in telkens een ‘nieuw begin’. Zo leven we toe naar Pasen. Opnieuw beginnen is niet altijd makkelijk. De weg naar verandering is lastig, weerbarstig en kost moeite. Wie heeft meegemaakt dat zijn of haar leven op de kop stond en opnieuw moest beginnen om wat voor reden dan ook, weet hoe de weg van het nieuwe begin er één is met vallen en opstaan. Gelukkig zijn er op die weg, verhalen of ervaringen, zoals Jezus die met zijn leerlingen had. Het is de vierde zondag in de veertigdagentijd.

In deze viering lezen we Johannes 11. Marta en Maria zijn in diepe rouw vanwege het verlies van hun broer. Ze verwijten Jezus eigenlijk ook dat Hij er niet was toen Hij zo nodig was. Jezus is er nu, herkent hun verdriet en huilt mee en reikt ondanks alles naar een nieuw begin van leven.

In het liturgisch bloemstuk tijdens deze zondagen op weg naar Pasen zien we zien we de verwarring en de actualiteit en de crises van onze tijd verbeeld in een wirwar van takkenbossen. Het is immers niet altijd duidelijk welke keuzes gemaakt zouden moeten worden. Wat is goed en wat is niet goed, wat is wijs en wat is niet wijs? We leren ook van elkaars verschillende manieren van kijken.

Voor de allerkleinsten is er kinderoppas gedurende de hele dienst.

Er zijn veel 1,5 meters en er is voldoende ventilatie.

Na afloop is er gelegenheid om elkaar

te ontmoeten bij een kopje koffie/thee/fris.

* Onze kerkdiensten zijn (op ieder tijdstip) te beluisteren via: www.kerkomroep.nl Zoeken op provincie Friesland, Terschelling PKN

boeiend